środa, 22 grudnia 2010

Bułki żytnie z suszonymi pomidorami.



Jak już kiedyś pisałem uwielbiam suszone pomidory, a że ostatnio rozsmakowałem się w pieczywie żytnim na zakwasie, czas było połączyć te dwa smaki. Efekt przeszedł moje najśmielsze oczekiwania. Bułki są pyszne z delikatnym pomidorowym posmakiem.

Zakwas dokarmiłem trójstopniowo czyli:

  • karmienie pierwsze to łyżka zakwasu żytniego i 200g mąki żytniej 720, 200ml wody
  • karmienie drugie po 12 godzinach tak samo jak pierwsze
  • karmienie trzecie po 12 godzinach 50g mąki i 50 ml wody
Zaczyn odstawiam na 4 godziny, po czym odłożyłem dwie łyżki na następne pieczenie.

Ciasto właściwe:

  • zaczyn
  • 500 g mąki żytniej 720
  • 300ml wody
  • 3 łyżki oliwy z zalewy suszonych pomidorów
  • 2 łyżeczki soli morskiej
  • 2 łyżeczki słodu jęczmiennego
  • "garstka" pokrojonych suszonych pomidorów
Sól i słód rozpuszczamy w wodzie. Łączymy wszystkie składniki i dokładnie wyrabiamy ręcznie lub maszynowo ok 10 min. Odstawiamy ciasto na ok 45min by odpoczęło. Po tym czasie formujemy bułki, mi wyszło z tej ilości ciasta 10 sporych sztuk. Układamy na papierze do pieczenia, przykrywamy szmatką i odstawiamy na kilka godzin do wyrośnięcia, u mnie to trwało ok 5 h. Rośnięcie zależy od wielu czynników, ale bułki muszą dwukrotnie powiększyć swoją wielkość.
Smarujemy mlekiem po wierzchu bułek i wstawiamy do piekarnika nagrzanego do 210°C na około 12 minut.


Moje się znacznie rozrosły na boki, ale nie wpłynęło to na smak. ;)


Smacznego!

1 komentarz: